Beste leden en bestuursleden,

Wij hebben het jaar 2015 al even achter ons gelaten, de hoogste tijd om de balans op te maken en terug te blikken op Koningsdag en het Oranjefeest.

In 2015 is er voor de 2e keer Koningsdag gevierd in het Palthebos.

Koningsdag 2015 was een stralende frisse dag waarbij de temperatuur 's middags in het Palthebos nog aangenaam op liep.

Na de traditionele aubade, in aanwezigheid van burgemeester Han Noten, ging de optocht met prachtig versierde fietsen rond door het dorp.

's Middags genoten meer mensen dan het jaar ervoor weer van een gratis verzorgde brunch in het Palthebos, mogelijk gemaakt door diverse ondernemers en sponsoren.

Nieuwe activiteiten dit jaar waren de poppenkastvoorstelling voor de allerkleinsten en de teenage party in een apart deel van het bos. Beide onderdelen waren een mooie aanvulling op het programma en met een aanpassing hier en daar absolute blijvers voor komend jaar en hopelijk nog vele jaren daarna.

OranjePop was wederom een succes en trok veel bezoekers. Het zonnetje dat volop scheen hielp daar ongetwijfeld bij mee. De bands Monkey Joe en Sloe Gin zorgden voor de muzikale omlijsting en samen met de vele bezoekers maakten ze er een zeer geslaagde en gezellige middag van.

Na Koningsdag zijn wij als bestuur en jeugdbestuur volop doorgegaan met voorbereidingen voor de 79e editie van het Oranjefeest. Gezien het toenemende aantal bezoekers hebben wij vorig jaar de tent aangepast. Op deze manier konden wij nog meer bezoekers uit  Nieuwleusen en omstreken verwelkomen.

Gezien het slechte weer voor en tijdens de feestweek hebben wij hier en daar extra aanpassingen gedaan op het terrein, zodat het bij slecht weer toch zo goed mogelijk begaanbaar was. Dit was bijna dagelijks een flinke klus maar heeft ervoor gezorgd dat het terrein toch zo goed mogelijk begaanbaar bleef voor al het publiek.

In 2015 hebben wij afscheid genomen van 2 bestuursleden, Erwin van Leussen en Christiaan van den Bosch. Daarvoor in de plaats gekomen ben ik zelf. Vanaf  juni vorig jaar ben ik actief bij de Oranjevereniging als secretaris.

Woensdag 2 september stond in het teken van vele traditionele activiteiten;  om 13.30  uur werd de feestweek geopend door onze voorzitter Patrick, daarna konden kinderen met ouders hun waren aanbieden op de kindermarkt en kon er door Nieuwleusen getoerd worden in treintje Bello. Deze dag werden ook de winnaars van de versierde straten bekend gemaakt. Voor de sportievelingen onder ons stond het spel BossaBall ook dit jaar weer op het programma. Ook stonden de oldtimers, oude tractoren en motoren mooi opgesteld voor de bewonderaars en reden zij een rondrit door het dorp. Vervolgens werd de avond schaterlachend afgesloten met een cabaretvoorstelling van Boerenblond en zorgden de Zotte Zusjes voor muzikaal vermaak.

Speciaal voor de kleuters uit de groepen 1 en 2 van de basisscholen in Nieuwleusen kwam dondermiddag Bultje het Konijn naar onze feesttent en konden de kinderen genieten van een hilarische voorstelling van Bultje en zijn vrienden.

Traditiegetrouw was het donderdagavond tijd voor de Playbackshow met spectaculaire optredens! De feestvreugde ging daarna nog even door en er werd volop gedanst op de muziek van 2 lokale DJ’s!

Voor de leerlingen van de basisscholen in  Nieuwleusen was het vrijdagochtend en –middag weer tijd voor de Kinderspelen. De leerlingen werden in groepjes ingedeeld en er werd hevig gestreden tijdens het spelencircuit.

Niet door ons georganiseerd, maar ook de Oranjeloop was weer een mooie sportief  onderdeel van de feestweek. Ondanks de slechte weersvoorspellingen waren de inschrijvingen niet gek, maar liefst 353 hardlopers namen deel aan de oranjeloop!!

Vrijdagavond was het tijd voor Plork en de aannemers in de feesttent.  Het kwartet, uitgerust met o.a. een metselaar, stukadoor, timmerman kreeg de tent goed in beweging en er werd volop gedanst op stevige rock en hoempa muziek.

Zaterdagochtend, de ochtend van de autorodeo was het even spannend, het regende behoorlijk en dit gooide lichtelijk roet in het eten. De baan was door de regen langzaam geworden en om het geen nachtwerk te laten worden, zijn er enkele rondes geschrapt in het programma. Gelukkig kwam het zonnetje ons toch nog even opzoeken, waardoor er nog gezellig door de bezoekers geproost kon worden op een nat, maar wel een geslaagde autorodeo.

Zaterdagavond stond Melrose op het podium in de tent, een muziekshow vol covers! Ook deze avond was een groot succes, met vele bezoekers en vele voetjes van de vloer. De avond werd afgesloten door een optreden van Het Feestteam!

Via deze weg wil het bestuur van de Oranjevereniging alle deelnemers, bezoekers, vrijwilligers, ondernemers, verenigingen, gemeente, leden en sponsoren bedanken voor hun geweldige inzet.

Nieuwleusen, mei 2016

L. Wiersma