De eerste officiële activiteit was dit jaar de lampionnenoptocht ter gelegenheid van de verjaardag van HM Koningin Beatrix. Gelukkig vroor het niet en kon het muziekkorps ons begeleiden door de straten van Nieuwleusen. Een vrolijke en leuke optocht.

Koninginnedag werd gestart met een ontbijt op de grote markt. Helaas viel het weer wat tegen en sputterde het af en toe. Gelukkig was er toch nog veel belangstelling voor het ontbijt en aan media aandacht hadden we zeker niet te klagen. Na een lekker ontbijtje konden we heerlijk meezingen met de bekende liedjes van de aubade.  Aansluitend de optocht met versierde fietsen voorafgegaan door het dweilorkest De Diekbloazers. De fietsen, skelters en bolderkarren voor de optocht kleurden het straatbeeld prachtig oranje.

Op de Grote Markt startte direct na de ontbinding van de optocht het onderdeel “muziek op het plein”. Een vrolijke en gezellige boel. Voor de kinderen was er stoepkrijtwedstrijd.

Direct aansluitend op het “muziek op het plein” was er een kofferbakverkoop in het Palthebos. Helaas geen groot succes. Zo’n 10 auto’s openden de kofferbak op het grote weiland. Ondertussen stonden de racepaarden als snuivend en trappelend te wachten op het startschot voor de sulkyrace. Het publiek kon vanaf de grote bult in het Palthebos kijken naar een spannende strijd. Na afloop startte het Oranjepop. Een goed bezocht en zeer geslaagd evenement. Diverse bands brachten een gevarieerd muziekspektakel. Dit is zeker voor herhaling vatbaar en met dit programma hoeft niemand op Koninginnedag het dorp meer uit.

Na Koninginnedag is achter de schermen vol enthousiasme verder gewerkt aan de Oranjefeesten 2010. Na een succesvolle start in 2009 met de horeca in eigen beheer, konden we dit jaar zien dat we de kinderziektes te boven waren. Het liep vlot en soepel. Vele verenigingen in Nieuwleusen leverden weer heel veel vrijwilligers. Een prima concept dat ons in staat stelt om de prijzen laag te houden en de verenigingen een bijdrage te schenken voor de clubkas. Wederom konden we constateren dat de Oranjefeest “hot”zijn. De bezoekersaantallen waren nog iets beter dan het jaar ervoor. En daar doen we het tenslotte voor. Wel was het tijdens de feestweek afzien en bikkelen voor de bestuursleden. Slapen kwam even niet in het woordenboek voor. Maar met zijn allen zijn we er in geslaagd om een prachtig evenement met nog meer bezoekers dan de vorige editie neer te zetten. Ook de kermis was een stuk beter met de nieuwe exploitant. Wel waren de naweeën van de vorige exploitant af en toe nog zichtbaar, maar al met al een goede basis om op verder te bouwen. Het lijkt wel of we ieder jaar meer opbouwen. Het opbouwen gaat prima, maar na afloop van zo’n zware week moet ook alles weer worden opgeruimd. Iets van velen niet zien, maar ook nog ongelooflijk veel tijd in gaat zitten. Al met al kost vier dagen feest het bestuur ongeveer acht dagen aan voorbereiding en opruimen. We mogen trots zijn dat Nieuwleusen zo’n bestuur heeft die er zoveel vrije tijd aan wil opofferen. Dat kan alleen omdat het een hecht team is dat bereid is om voor elkaar en met elkaar de handen uit de mouwen te steken.

Kortom een succesvol jaar voor de Oranjevereniging Nieuwleusen.

Nieuwleusen, mei 2011

H.J. van der Woude.