Jaarverslag 2013

Jaarverslag 2013 Oranjevereniging Nieuwleusen e.o.

Beste leden,

Het jaar 2013 is voor de Oranjevereniging een bijzonder jaar geweest. We hebben te maken gehad met een troonswisseling, afscheid van 2 bestuursleden en we hebben 2 nieuwe bestuursleden mogen verwelkomen.

Op 30 april werd voor het laatst Koninginnedag gevierd. Koninginnedag stond dit jaar in het teken van de abdicatie en inhuldiging van Koning Willem Alexander. Door de plechtigheden waren wij genoodzaakt om de dag anders in te delen. Het ontbijt werd een lunch in het Palthebos, de aubade en de optocht met versierde fietsen begon een uurtje eerder. Als nieuw element is er een spinningmarathon georganiseerd door Almar Meijerink. De opbrengst van de spinningmarathon ging naar het goede doel MS. Aansluitend om 15:00 uur begon OranjePop. Ondanks het aangepast programma en de festiviteiten op televisie mogen we praten over een geslaagde dag. Alle festiviteiten werden goed bezocht!

Na Koninginnedag is achter de schermen vol enthousiasme verder gewerkt aan de Oranjefeesten 2013. Het was alweer de 77ste keer dat het Oranjefeest werd georganiseerd. Dit jaar hebben we een aantal nieuwe elementen toegevoegd aan het feest zoals oa:
- Live webcam stream vanaf het feestterrein
- Beachvolleybal clinic georganiseerd door volleybalvereniging Flash
- Grootse prijzen voor de winnaars van de versierde straten
- Op woensdagavond na het cabaret Aalt Westerman met live muziek
- Een DJ op de donderdagavond na de Playbackshow
- Ondernemersborrel voor de ondernemers in Nieuwleusen
- Overdekte entree bij de tent

Tijdens de feestweek waren er vele straten die gehoor hebben gegeven aan de oproep om samen de straat te versieren om kans te maken op fantastische prijzen. De straten zagen er fantastisch uit en het lijkt erop dat de Nieuwleusenaren de smaak te pakken krijgen.

Ook stonden er weer veel traditionele evenementen op het programma, zoals de altijd druk bezochte kinderrommelmarkt met de gratis rondritten van treintje Bello. Op woensdagavond de optocht met oude tractoren en oldtimers. En met in de tent een optreden van cabaret groep Boerenblond met als afsluiter Aalt Westerman.

Op donderdagmiddag werden de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs vermaakt met een voorstelling door de eigen juffen. Een prachtig toneelstuk werd op het podium opgevoerd. De kinderen in de zaal genoten volop. Na afloop was er voor iedereen een glaasje ranja en een zakje fruit.

’s Avonds was het weer tijd voor de playbackshow. Zoals altijd een oergezellige avond met prima optredens. Met dit jaar als afsluiter de goedlachse DJ Andre Pronk.

Vrijdagmorgen en middag stonden er weer zo’n 40 verschillende spelletjes klaar voor de schooljeugd. Met een grote hoeveelheid luchtkussens was het een groot succes. Dankzij de hulp van de vele vrijwilligers (mama’s en papa’s) is ook dit spelonderdeel uitstekend verlopen.

Op vrijdagavond stond een 90’s avond op het programma, een avond lang stampen en hakken met de Party Animals en Scooter. Een goed gevulde tent met een hossende mensen massa tot gevolg.

Op zaterdag stond de altijd voor spektakel zorgende autorodeo op het programma. Dit jaar met een record aantal deelnemers van 160. Ook dit jaar was het weer een groot succes, het publiek kreeg waar voor hun geld.

Op de zaterdagavond stond de showband Boulevard op de bühne om Nieuwleusen uit zijn dak te laten gaan. Het was historisch druk in de tent.

Alles bij elkaar is het jaar 2013 een geslaagd jaar voor de Oranjevereniging. Met een groeiend aantal bezoekers kunnen we niet anders concluderen dat het OranjePop en het Oranjefeest leeft onder de bewoners van Nieuwleusen.

Als laatste wil ik graag alle vrijwilligers bedanken die mee hebben geholpen aan het opbouwen en afbreken en het in goede banen begeleiden van de diverse evenementen. En als allerlaatste wil ik mijn collega bestuursleden bedanken voor het vele werk dat zij hebben verzet om alle activiteiten in goede banen te leiden.

2013 zal in de boeken gaan als een succesvol jaar voor de Oranjevereniging Nieuwleusen!

Nieuwleusen, mei 2014

B.C. van den Bosch.